eHerkenning: een must voor uitvaartondernemingen
Waarschijnlijk beschikt u als uitvaartondernemer al over eHerkenning - het is immers nodig voor de digitale aangifte van overlijden -, maar als u er nog niet over beschikt, wordt het tijd om u erin te gaan verdiepen: voor steeds meer overheidsdiensten en aangiften wordt eHerkenning een must.
Om als uitvaartonderneming te kunnen werken met de digitale aangifte van overlijden heeft u eHerkenning nodig. Maar niet alleen daarvoor: steeds meer aangifteprocessen zullen in de komende tijd overstappen op inloggen met eHerkenning, bijvoorbeeld voor de aangifte van de vennootschapsbelasting, de loonheffing en de btw. Per 1 november 2019 is het werkgeversportaal van het UWV alleen nog met eHerkenning bereikbaar.
Inloggen bij UWV met eHerkenning
Om als werkgever zaken rondom werknemersverzekeringen te regelen logt u in op het werkgeversportaal van het UWV. Daar meldt u werknemers ziek, of beter, uploadt u re-integratieverslagen, dient u ontslagaanvragen in, etc. Om meer en extra beveiligde diensten aan te kunnen bieden, stapt het UWV op 1 november 2019 over van het huidige inlogsysteem op eHerkenning.
Machtigingen vervallen
Met de overstap naar eHerkenning vervallen alle machtigingen voor het UWV-werkgeversportaal. Als u als werkgever medewerkers heeft gemachtigd voor het werkgeversportaal, moet u opnieuw machtigingen aanvragen.
Zorg dat u het tijdig geregeld hebt!
Het aanvragen van eHerkenning vraagt voorbereiding en tijd. Wat er komt kijken bij het aanvragen, leest u op de eHerkenning-website. Daar vindt u ook een stappenplan. Via de kennisbank van BGNU vindt u informatie over aanbieders van eHerkenning.
Houdt u er rekening mee dat ook het opnieuw aanvragen van machtigingen voor de medewerkers van uw uitvaartonderneming veel tijd kan kosten.
In 2020 meer aangifteprocessen met eHerkenning

Voor het inloggen op het werkgeversportaal van het UWV is dus vanaf 1 november 2019 eHerkenning nodig. Maar andere overheidsdiensten zullen volgen. Vanaf 2020 zal ook bij aangifteprocessen, zoals voor de vennootschapsbelasting, de loonheffing en de btw om eHerkenning gevraagd worden.
Bent u benieuwd naar waar u nu al terecht kunt met eHerkenning, bijvoorbeeld bij welke gemeenten, ga dan naar het overzicht op de website van eHerkenning. Van de 355 Nederlandse gemeenten kunt u al in 309 terecht met eHerkenning.