BGNU wil dat uitvaartverzorger een beschermd beroep wordt

 

BGNU is om een reactie gevraagd op een uitzending van het programma Undercover Nederland over een malafide uitvaartonderneming. Dit programma zendt  SBS6 uit op zondag 13 oktober 2019, om 20.00 uur. 

Een goede uitvaart is de start van een goed rouwproces. Branchevereniging BGNU neemt daarom de stelling in dat kwaliteitsregels waaraan alle uitvaartondernemingen zich moeten houden noodzakelijk zijn. Naar aanleiding van de publiciteit rond deze uitzending van Undercover Nederland heeft BGNU een persbericht naar buiten gebracht. 


Persbericht:

BGNU wil dat uitvaartverzorger een beschermd beroep wordt

De Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU), is geschokt door de beelden die journalist Alberto Stegeman undercover maakte bij een uitvaartondernemer. Volgens de BGNU toont dit aan dat kwaliteitsregels waar alle uitvaartondernemingen zich aan moeten houden noodzakelijk zijn. Dit kan bijvoorbeeld door het beroep van uitvaartverzorger een beschermd beroep te maken.

BGNU-directeur Heidi van Haastert: “Iedereen kan nu een bordje ‘uitvaartverzorger’ naast zijn deur hangen. Op het moment dat mensen een dierbare verliezen zijn ze kwetsbaar en dienen beschermd te worden tegen dit soort malafide bedrijven. Daarom pleit BGNU voor de beschermde status van het beroep. Onze branche heeft geen juridische middelen om malafide bedrijven te weren”.

Een goede uitvaart is de start van een goed rouwproces. We vinden dat er daarom voorwaarden en criteria voor het beroep van uitvaartverzorger in de wet verankerd moeten worden. De op stapel staande wijziging van de Uitvaartwet is een uitgelezen kans daartoe”, aldus Heidi van Haastert.  

Keurmerk Uitvaartzorg

Alle leden van BGNU hebben het Keurmerk Uitvaartzorg dat kwaliteitseisen stelt en controleert. Het Keurmerk geldt als een garantie voor deskundigheid, betrouwbaarheid en transparantie. Keurmerkhouders worden ieder 1,5 jaar gecontroleerd door een onafhankelijke auditor. Uitvaartverzorgers moeten ingeschreven staan in het Register en voldoen aan de opleidings- en bijscholingseisen. Voor de klant is er de laagdrempelige onafhankelijke ombudsman. Kortom BGNU ziet erop toe dat de klanten van de leden kunnen rekenen op toegankelijke, hoogwaardige en begripvolle dienstverlening.