BGNU NetwerkEvent 13 februari 2019: werken in tijdelijke teams

 

Werken in tijdelijke teams. Het gebeurt in de uitvaartbranche volop. Maar dat die teams klantgestuurd opereren, en in een volledige onlineomgeving, is nog verre toekomstmuziek. Toch trokken veel bezoekers van het NetwerkEvent de conclusie dat ze goed bezig zijn.

Beste match

Werken in organisaties levert altijd gedoe op. Daarmee opent Laurens Waling van Part-up zijn interactieve presentatie. Hij weet het uit eigen ervaring. “Protocollen, geschuif met verantwoordelijkheden, wijzende vingers.” Het werkt bevrijdend om je te organiseren in tijdelijke teams. Teams waar mensen zichzelf voor aanmelden, omdat ze zin hebben in die klus, op dit moment. Of, nog wilder: teams die samengesteld worden door de klant: omdat die deze mensen in zijn team wil. “Mensen willen samenwerken met mensen, niet met bedrijven,” aldus Waling.

Online

Waling gaat nog een stap verder. Hij vraagt wie er zou durven werken in voortdurende interactie met de klant, in een open onlineverbinding, waarbij de klant het proces voortdurend kan bijstellen?  Uitvaartondernemer Barbara Alma moet er niet aan denken. “Met de verdrietige weduwe zit ik aan tafel,” zegt ze, “met pen en papier. Met leveranciers daarentegen is het een heel ander verhaal: daarmee communiceer ik het liefst met de meest efficiënte onlinetools.”

Platforms

20190213 Bgnu Netwerk Event Werken In Flexibele Teams Hein Athmer Laurens Waling

Vooraan in de zaal zitten verschillende initiatiefnemers van onlineplatforms voor uitvaartproducten en -diensten. Hanny van Keulen van Uitvaartkrachten meldt trots dat er al 200 uitvaartprofielen zijn aangemaakt. “Mensen kiezen mensen,” beaamt ze volledig, “en steeds vaker doen ze dat via internet, want hun moeder woont misschien aan de andere kant van het land en dáár kennen ze geen uitvaartverzorgers.” Ook Bram van der Zijden beheert een digitaal platform waar consumenten in contact kunnen komen met uitvaartverzorgers: Uitvaartzorg Nederland. Bij hem gaat dat via offertes. Ook Ruben Schneider van Draagkracht zit te glunderen. Voor consumenten werkt zijn organisatie niet, maar samenwerken in tijdelijke teams is zijn, bloeiende, core business.

Goed bezig

Opvallend veel aanwezigen halen uit de razendsnelle presentatie van Waling - ‘u doet me denken aan Dolf Jansen’, merkt iemand op - de bevestiging dat ze goed bezig zijn. Zoals Akke Verhoeven, uitvaartbegeleider in Holten. Ze heeft géén profiel op een platform voor uitvaarders, en is ook niet van plan zich via zo’n platform digitaal te presenteren. “Niet nodig in mijn dorp,” stelt ze, “ze bellen mij omdat ze mij kennen.” Wel werkt ze samen met andere zzp’ers, in geval van ziekte, vakantie of grote drukte.

Digitale sprong

20190213 Bgnu Netwerk Event Werken In Flexibele Teams Hein Athmer Interactief

David Meiboom van De Laatste Eer Steenwijk vindt dat de uitvaartbranche nog een flinke digitale sprong voorwaarts te maken heeft. “Mijn zoon van 23 bestelt alles vanaf zijn telefoon,” vertelt hij. Klanten zullen alles zelf willen uitkiezen, denkt hij, niet alleen de uitvaartbegeleider. “Denk bijvoorbeeld aan de persoon die komt verzorgen: het eerste contact!”

Midden in de nacht de overledenenverzorger aanklikken die je het meest aanspreekt? Het is nog moeilijk voor te stellen. Maar zoals Waling stelt: ‘hotelketens konden zich ook niet voorstellen dat consumenten bij elkaar op de kamer zouden gaan slapen’.

Meerdere markten

Schneider, die voor zowel grote bedrijven werkt als voor zzp’ers, stelt dat er zowel behoefte is aan persoonlijke uitvaartverzorgers met wie de consument een ‘klik’ heeft, als aan ‘gerenommeerde bedrijven ’, waarbij klanten kiezen voor de naam en reputatie van dat bedrijf. “Die twee markten hebben beide bestaansrecht.” Hans van der Heijden, van Akidia, vult aan: “En de meeste verzekerden bellen nog altijd direct het nummer dat op de polis staat.”

Losse flodders

20190213 Bgnu Netwerk Event Werken In Flexibele Teams Hein Athmer Barbara Alma

De altijd kritische Alma is minder te spreken over het verhaal van Waling. “Losse flodders, niet nieuws gehoord,” oordeelt ze, en “kennis van onze branche ontbreekt totaal.” Liever zou ze een dag met collega’s werken aan hoe tijdelijke teams in de uitvaart vorm kunnen krijgen. Want potentie ziet ze wel. Waling haakt er meteen op in door te vragen of, wie ook mee wil doen, zijn of haar emailadres door wil geven. Vijf minuten later heeft hij twintig adressen.

BGNU-directeur Heidi van Haastert gaat ermee aan de slag: “Dit is precies zoals de NetwerkEvents bedoeld zijn,” lacht ze: “prikkelen, enthousiasmeren en daarna de ruimte hebben om er met elkaar over door te kunnen praten. En als er behoefte is aan meer verdieping, pakken we dat graag op!” 

Het volgende BGNU NetwerkEvent vindt plaats op 18 juni 2019 in Utrecht.

De foto's bij dit artikel zijn gemaakt door Hein Athmer, Fotograaf van Mensen.