Toegankelijkheid uitvaartondernemingen voor mensen met een beperking

 

Iedereen is welkom om van de diensten van uw uitvaartonderneming gebruik te maken. Maar hoe toegankelijk is uw dienstverlening voor de 2 miljoen mensen met een handicap die Nederland telt? MKB-Nederland lanceerde het programma MKB Toegankelijk, dat ondernemers stimuleert en helpt om mogelijke drempels in hun onderneming te slechten

Uitvaartondernemingen nog toegankelijker

20180709 Bgnu Mkbtoegankelijk Logo

"Veel uitvaartondernemingen houden er al rekening mee dat hun dienstverlening ook toegankelijk moet zijn voor mensen met een beperking. Nabestaanden zijn immers vaak ook ouderen en ouderdom komt - helaas - met gebreken. Maar het kan altijd beter, en zeker met het introduceren van nieuwe technieken - denk bijvoorbeeld aan de verschillende vormen digitale communicatie of ledverlichting - staan we er niet altijd bij stil, of dit wel voor iedereen gemakkelijk is", aldus BGNU-voorzitter Paul Koeslag.  Branchevereniging BGNU vraagt daarom graag aandacht voor MKB Toegankelijk. 

3 op de 20 mensen

MKB-Nederland schrijft dat Nederland zo’n 2 miljoen mensen met een bepaalde handicap telt. Dat is 15 procent van de bevolking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke of verstandelijke beperking of een psychische of psychiatrische aandoening, en zij willen zo zelfstandig mogelijk aan de samenleving kunnen deelnemen. Ook waar het om het regelen en/of bijwonen van uitvaarten gaat.

Informatie altijd terug te vinden via de kennisbank

In de kennisbank van BGNU kunnen uitvaartondernemers daarom altijd terugvinden waar zij zoal op moeten letten om hun dienstverlening toegankelijk te maken en houden voor mensen met een beperking. Denk daarbij aan heel diverse zaken: waar kan een rolstoelgebruiker het beste parkeren, zijn uw folders en website goed leesbaar voor mensen die kleurenblind of slechtziend zijn, hoe hoog is de balie van de receptie, zijn uw ruimten goed verlicht, gaan deuren gemakkelijk open, etc.

Kleine dingen doen al veel

Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken. En ze hoeven niet duur te zijn. Goede communicatie en een alerte en behulpzame opstelling doen al heel veel. Daarnaast kennen sommige gemeenten subsidieregelingen voor ondernemers die aan de slag gaan met toegankelijkheid.