BGNU NetwerkEvent 3 oktober 2018: uitvaart van de toekomst

 

Marieke van der Weiden trok veel publiek met haar presentatie over de 'Uitvaart van de toekomst'. In een waterval van woorden besprak ze de merkbeleefde toekomstige uitvaartbeleving, en de vastgeroestheid van de uitvaartbranche. Niemand vond zichzelf vastgeroest. ‘De uitvaart ís al een beleving, een die vraagt om betekenis.’

Uitvaart van de toekomst

Iedereen wil haar horen. Ze stond in Brancheblad Uitvaartzorg en De Begraafplaats, zit aan tafel bij Yarden en staat geboekt voor de ledenvergadering van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen. BGNU nodigde kunstenaar/merkenonderzoeker Marieke van der Weiden uit voor een BGNU NetwerkEvent bij sociale onderneming ‘de Moestuin’. Een inspirerende omgeving – waar gewerkt wordt door zeventig mensen met afstand tot de arbeidsmarkt – voor een inspirerend verhaal. 

Beleving

20181004 Bgnu Netwerk Event Marieke Van Der Weiden Hein Athmer

Afscheid nemen doe je niet in 45 minuten en rouwen niet in drie dagen, vindt Van der Weiden. Maak van een uitvaart een beleving, zodat de bezoeker geen toeschouwer is, in kerk of aula, maar meefeest, meedanst en meehuilt op een afterparty. Die kan plaatsvinden in een Amstel Uitvaartcafé, of desnoods (voor zeventigplussers) in een Douwe Egberts koffiecorner. De as kan verstrooid met een ANWB-gids en rouwenden kunnen met TUI op rouwreis. Door A-merken aan je te binden kan het laagdrempelig, betoogt Van der Weiden. “En denk eens aan de digitale mogelijkheden over pakweg vijf jaar,” stoomt de hooggehakte Van der Weiden door: “schermpjes zijn vervangen door geïmplanteerde chips en virtueel kunnen we doorleven, of terugkeren in een andere verschijningsvorm: van avatars en hologrammen tot resurrected ingevroren alcors.”

Wachten op de consument

Ideeën heeft de branche wel, constateert de hippe merkonderzoeker, maar tot uitvoering komt het niet. “Argumenten die ik hoor: de consument vraagt er niet om, het verdienmodel ontbreekt.”

Grote jongens

20181004 Bgnu Netwerk Event Uitvaart Van De Toekomst Hein Athmer

De tsunami van woorden prikkelt en verwart. Onder de toehoorders zijn opvallend veel uitvaartverzorgers, waaronder veel franchisers en managers van Dela, Yarden en Monuta. Ook UZ is goed vertegenwoordigd, net als de firma Engelen & Spoor die, net verhuisd, met een afvaardiging van vijf is aangetreden. Natuurlijk ontbreken ook de vaste gasten niet, zoals NuNazorg, CMO, DZU, Digitale Nazorg en Uitvaart&Compagnon.

Locaties

Voor Mia van Eijl, innovatiemanager bij Dela, is het meeste niet nieuw. “Maar het prikkelt, wel,” zegt ze, waar ze lachend aan toevoegt: “Het is natuurlijk vloeken in de kerk, maar ik zie niet veel in crematoria. Ik ben meer van uitvaarten op bijzondere locaties. Maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven,” voegt ze er hardop brainstormend aan toe.

Merken

Esther Kooistra, relatiemanager Monuta, vindt dat Nederland het wel aardig doet. “In Nederland hebben we het qua rouwverlof, vergeleken met andere landen, best goed geregeld.” In het buitenland zijn ze soms wel al verder in de binding met merken. Zo zag Kooistra in Canada branchevreemde merken, zoals benzinepompen en bloemisten, uitvaartbeurzen sponsoren.

Niet zo extreem

Monique Maurik, Monuta-franchiser is toevallig net met een ‘extreme’ uitvaart bezig. “Maar dat komt maar eens in de zoveel jaar voor,” zegt ze. Ook Robert Landsman herkent dat. Terwijl hij zijn gloednieuwe visitekaartje overhandigd – na 25 jaar in het vak, waarvan de laatste jaren als Monuta-franchiser, voor zich zelf begonnen – zegt hij: “het grootste deel van onze klanten is tachtig plus. Die staan niet te swingen op een uitvaart.”

Een aaneenschakeling van beleefmomenten

20181004 Bgnu Netwerk Event Moestuin Utrecht Hein Athmer

Jan Willem Engelen en Teddy Koning (Eer & Volharding) vinden de uitvaartbranche niet vastgeroest. Ze stellen: “De uitvaart is al een beleving.” Engelen: “Je werkt met een familie in een week toe naar de dag van de uitvaart. Die dag is voor de familie een aaneenschakeling van belevingen. Dat begint al met het uitdragen van de kist uit huis. Daarna de rit naar de kerk. Het binnendragen van de kist, enzovoort, enzovoort.” Koning vult aan: “Het is de kunst om samen met de familie tot precies de gewenste beleving te komen. Als uitvaartverzorger ben je daartoe de sleutel. Om de wensen bij ze op te halen, moet je wél buiten de gevestigde kaders kunnen denken.” Daarbij helpt het verhaal van Van der Weiden.

Betekenis geven aan de beleving

Laura Cramwinckel (Uitvaartmuseum Tot Zover/De Funeraire Academie) vindt het tijd om verder te gaan dan de belevingseconomie. “Dat horen we nu al vijftien jaar. Het is tijd voor de betekeniseconomie. Voor uitvaarten is dat nu de uitdaging: betekenis geven aan de beleving.”

Wakker geschud

Veel gehoorde reacties op de presentatie over de ‘merkgedreven totaalexperience’: ‘prikkelend’ en: ‘het is goed om wakker geschud te worden’. BGNU-voorzitter Paul Koeslag denkt dat het verhaal moet indalen. “Die tsunami even verwerken,” adviseert hij, “en dan kijken welke ideeën voor de eigen praktijk bruikbaar zijn.”

Meer?

Voor wie meer wil lezen over de Uitvaart van de Toekomst: lees het artikel De uitvaart als ultieme totaalbeleving, op de website van het Brancheblad Uitvaartzorg.

Voor wie daadwerkelijk aan de slag wil, of ideeën voor het eigen bedrijf wil toetsen, organiseert Marieke van der Weiden op 30 november een roadtrip (€ 795).

BGNU organiseert op 11 december 2018 weer een boeiend NetwerkEvent.