Let op: kans op fraude met per post verstuurde facturen

 

Uitvaartondernemer Ton Claassen kan het bijna nog steeds niet geloven dat vier per post verstuurde facturen door criminelen zijn onderschept. De brieven zijn waarschijnlijk eind september tijdens het verzendproces bij Post NL via ‘fishing’ geopend, volledig aangepast qua lay-out met een ander rekeningnummer en vervolgens alsnog verstuurd aan de klanten. Op die manier kwam het geld in twee gevallen op een ander bankrekening binnen dan op die van Claassen Uitvaartzorg. Schade: ruim € 13.000,=.

Hoe kwam je er achter?

“Een bank informeerde mij dat er mogelijk fraude zou zijn gepleegd met ons briefpapier. Vanwege privacy mochten ze verder geen mededelingen doen. Vervolgens werden we gebeld door een mevrouw die een bedrag had overgemaakt, maar zij kreeg bericht van de bank dat naam en rekeningnummer niet overeenkwamen. Eveneens waarschijnlijk fraude. Later op de dag kwam er nog zo’n melding binnen. Wij zijn ’s avonds naar kantoor gegaan en hebben alles uitgezocht. We konden precies nagaan wanneer de facturen op de post waren gegaan.”

Hoe kan het bedrag toch worden overgemaakt, terwijl het rekeningnummer niet klopte?

“Eén factuur is schriftelijk overgemaakt en de ander heeft het bedrag toch per internetbankieren overgemaakt omdat het rekeningnummer overeenkwam met het vervalste nummer op de factuur. Men blijft overigens betalingsplichtig. De betalende klant zal rechtsbijstand moeten inroepen om het betaalde bedrag terug te krijgen, al dan niet met hulp van de betreffende bank(en). Voorlopig zullen wij de nabestaanden de ruimte geven om een en ander op te lossen, zodat de betaling alsnog kan plaatsvinden.”

Kun je je als uitvaartondernemer hiertegen verzekeren?

“Dat is heel lastig en moeilijk. Ik heb hiernaar geïnformeerd, maar eigenlijk kun je je hiertegen niet verzekeren.”

Gaat de politie het uitzoeken?

“Jazeker. Ik heb aangifte gedaan en ga binnenkort met de politie om de tafel. Ik kan er niet te veel over zeggen, om het onderzoek niet te dwarsbomen. Hopelijk lukt het de politie de daders op te sporen. Ik heb wel begrepen van de banken dat ‘fishing’ schering en inslag is. Het komt dus heel veel voor. Ze hadden het nog niet eerder bij een uitvaartonderneming meegemaakt.”

Wat raad je collega uitvaartondernemers aan?

“Wij hebben ons beleid inmiddels aangepast. Wij mailen de factuur nu naar de klant en geven het origineel poststuk zelf af: in de brievenbus of overhandigen het persoonlijk. We versturen de factuur voorlopig niet meer per post. Ik wil iedereen waarschuwen dat niet alleen je mail ‘gefisht’’ kan worden, maar ook de post. Het is bewerkelijk om de factuur thuis bij de mensen af te leveren, maar ik zie geen andere oplossing op dit moment.”