Zo reageert u op een datalek

 

Ook in de uitvaartbranche slaan we vrijwel ongemerkt allerhande persoonlijke gegevens op. Hoe kunt u voorkomen dat data in verkeerde handen vallen? En wat moet u doen, als dat toch gebeurt?

Data spelen een steeds grotere rol binnen ondernemingen. Ongemerkt slaan ook uitvaartondernemingen allerhande gegevens op: telefoonnummers van opdrachtgevers, emailadressen van mensen die informatie hebben opgevraagd via de website, CV’s van sollicitanten, bankrekeningnummers van nabestaanden die een assieraad kochten, etc. Die gegevens kunnen bewust of onbewust in verkeerde handen vallen. Een datalek kan veel schade berokkenen bij de betreffende personen, en uw onderneming.

Voorkom dat data in verkeerde handen vallen

20210503 BGNU Zo reageert u op een datalek Voorkomen dat persoonsgegevens lekken

Goed omgaan met data is dus belangrijker dan ooit. Om te beginnen: data waarover uw uitvaartonderneming niet beschikt, kunnen ook niet in verkeerde handen vallen. Het is dus belangrijk om persoonlijke gegevens niet langer te bewaren als wettelijk nodig is of uw uitvaartonderneming ze nodig heeft.

Natuurlijk heeft u data nodig om uitvaarten te organiseren en bijvoorbeeld voor uw personeelsadministratie. Om daar zorgvuldig mee om te gaan is het belangrijk dat uw uitvaartonderneming de software op orde heeft, dat processen zo zijn ingericht dat alleen wie dat echt nodig heeft, toegang heeft tot bepaalde gegevens en dat uw medewerkers zich er bewust van zijn dat zij met data werken en dat veilig doen.

Adequaat reageren op een datalek

20210503 BGNU Zo reageert u op een datalek Informeren als persoonsgegevens gelekt zijn

Toch kan het iedereen gebeuren dat het een keer mis gaat. Een telefoon kan verloren raken, een website kan gehackt worden. Wat doet u dan? Niet in paniek raken, maar rust bewaren!

Als u vermoedt dat er data door uw uitvaartonderneming gelekt kunnen zijn, moet dat in principe gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Soms moet het ook gemeld worden bij de personen die er schade van kunnen ondervinden. En soms hoeft het niet gemeld te worden. Belangrijk is dus, om zorgvuldig uit te zoeken wat er gebeurd is en om welke en hoeveel persoonsgegevens het gaat.

Meer over wat te doen als data gelekt kunnen zijn, en hoe dat te voorkomen, leest u in dit artikel in de kennisbank van BGNU. Anne van Glabbeek van Omnius Juristen - waarmee BGNU een mantelovereenkomst heeft voor haar leden - heeft alle informatie voor u op een rij gezet.

In de kennisbank vindt u ook informatie over cybersecurity. Bijvoorbeeld in dit artikel.