Onderzoek succesfactoren uitvaartstarters: “Bezint eer ge begint”

‘Anno 2018 zou ik niet weten of ik hieraan nog zou willen beginnen.’ Het is een van de tips uit een onderzoek naar succesfactoren bij zzp-uitvaartondernemers. Karin Horsting deed voor haar opleiding tot uitvaartbegeleider bij de Après la Vie Academie onderzoek naar de succesfactoren en afbreukrisico’s bij beginnende zelfstandige uitvaartondernemers.

Studie succesfactoren uitvaartondernemers

20180601 Bgnu Karin Horsting Hoeveel Jaar Ben Je Al Werkzaam Als Zelfstandig Uitvaartondernemer

Horsting stuurde 200 uitvaartondernemers een online enquête over hoe zij hun bedrijf gestart waren. Dat is ongeveer een op de negen uitvaartondernemers die Nederland naar schatting rijk is.

Zij benaderde uitvaartondernemers door het hele land. De adressen vond ze via hun site en sociale media. Het waren alle kleine ondernemers - 1 tot 3 uitvaartverzorgers -, sommige pas net begonnen, andere al twintig jaar in het uitvaartvak. De respons was hoog: 84 ondernemers vulden de enquête in.

Uitvaartervaring en vooronderzoek

20180601 Bgnu Karin Horsting Welk Type Vooronderzoek Heb Je Gedaan

Uitvaartervaring
Bijna tweederde van de respondenten is vrouw. Een even groot percentage heeft de uitvaartonderneming meer dan vijf jaar. Twee van de vijf hebben voor zij een eigen onderneming starten uitvaartervaring opgedaan in loondienst.

Vooronderzoek
Bijna zestig procent heeft onderzoek uitgevoerd voordat zij de uitvaartonderneming opstartten. Dit onderzoek bestond vooral uit een concurrentie- of omgevingsanalyse (76%); minder vaak uit een behoeftepeiling (40%).

Terugblikkend op de start

De lastigste zaken in de startfase zijn de grote concurrentie en het gebrek aan naamsbekendheid. Om hun naamsbekendheid te vergroten adverteren starters in de lokale krant en bijna twee derde is actief op social media, met name Facebook. Gemiddeld verzorgden starters 16 uitvaarten in het eerste jaar. Dit groeit uit tot een gemiddelde van 42 uitvaarten per jaar.

Terugblikkend zou men meer geïnvesteerd hebben in een goede website, een marketingplan en in zoekmachinemarketing.

Tips

Veel wordt benoemd dat het 24/7 karakter van het vak onderschat was. Het is een ‘must’ om veel tijd en aandacht te besteden aan zowel je sociale als je professionele netwerk. Een goede opleiding en/of relevante werkervaring wordt als een basisvoorwaarde gezien. Wat opvallend is, is dat veel tips waarschuwend van aard zijn.

Sterk afgeraden wordt om vanuit een romantisch beeld aan het uitvaartondernemerschap te beginnen: je levert qua privacy veel in, er is teveel concurrentie en het is lastig om onderscheidend te zijn. ‘Bezin eer ge begint’ voert de boventoon in veel van de tips.

Download hier het onderzoek van Karin Horsting. 

Gerelateerde items

Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA)

Lees artikel
  • Datum: 12-12-2016
  • Omschrijving: Per 1 mei 2016 is de nieuwe wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA) ingevoerd en vervangt de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie).

Modelovereenkomst inhuur zzp

  • Datum: 12-12-2016
  • Omschrijving: Download hier de modelovereenkomst inhuur zzp voor de uitvaartsector. Dit document kunt u aanpassen met uw bedrijfsgegevens en logo.

Toelichting op modelovereenkomst inhuur zzp

  • Datum: 12-12-2016
  • Omschrijving: Download hier uitgebreide informatie over het gebruik van de modelovereenkomst inhuur zzp voor de uitvaartsector.